UŻYJ KODU LASTWEEK24
JESZCZE PRZEZ
Historia budynku MONTOWNI sięga lat 30-tych XX wieku.
W czasie II Wojny Światowej znajdowała się w niej montażownia części do okrętów podwodnych, a w okresie PRL-u służyła jako magazyn główny Stoczni Gdańskiej.
Teraz MONTOWNIA otrzymała kolejne życie. Wypoczynek, biznes i smaki świata zlokalizowane są w jednym miejscu, gdzie nowoczesność łączy się ze stoczniowym charakterem. MONTOWNIA to nowa jakość.
MONTOWNIA pod czujnym okiem konserwatora zabytków została odrestaurowana, a znajdujące się w nim autentyczne elementy wkomponowano w nowe wnętrze. Tutaj można podziwiać zachowane, oryginalne artefakty:
W MONTOWNI zobaczyć można imponujących rozmiarów obrazy 3D autorstwa Tomasza Krupińskiego uznanego malarza, rzeźbiarza, projektanta wnętrz i mebli.
Obrazy mają strukturę przestrzenną i ważą nawet 300 kg. Dzieła prezentują czystą materię i swobodnie łączą się z pozostałymi obiektami w budynku. Obrazy są rewersem żywej zieleni, bogactwem materii, rytmów i użytych archetypów, takich jak czarny dąb wydobyty z ziemi. Abstrakcyjne pejzaże wprowadzają element natury do industrialnej przestrzeni Montowni, w sposób namacalny i fizyczny.
Kolejny niesamowity element tego miejsca to grupa lamp o nazwie „Ławica stworzeń”. 17 lamp stworzonych z muszli z Filipin ozdabia obiekt tworząc spektakularny efekt świetlny. Imponujące rozmiary lamp (od 2 do 9 metrów) zachwycają połączeniem muszli z takimi materiałami jak brąz, stal, miedź, masa perłowa i czarny dąb.
Niespotykana konstelacja świetlna, kontrastuje z surowością budynku i koresponduje ze ścianą zieleni. Obiekty świetlne w parze z zieloną ścianą wprowadzają w niepowtarzalny klimat trochę morskich, trochę lotnych stworzeń.
Przez całą wysokość budynku przebiega zielona ściana, którą tworzą żywe rośliny. Ściana stanowi piękną dekorację, ale również wpływa pozytywne na mikroklimat w częściach wspólnych poprzez poprawę jakości powietrza oraz wyciszenie otoczenia.
Zielona ściana to symbol nowego życia dawnej hali montażowej, podkreśla monumentalny charakter wnętrza obiektu i prowadzi wzrok przez pozostałe kondygnacje, na których zlokalizowane są apartamenty hotelowe.
W każdym lofcie oraz lobby znajdziemy fotografie dokumentalne stoczni autorstwa Michała Szlagi – absolwenta Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Autor znany jest z walki o zachowanie zabytków stoczniowych, serii zdjęć dokumentujących rozbiórki historycznych obiektów i portretów stoczniowców.
MONTOWNIA otrzymała tytuł Award Winner 2021-2022 w kategorii Commercial Redevelopment/Renovation (przebudowa/renowacja obiektu komercyjnego).
Jury konkursu, w skład którego wchodzą członkowie Izby Lordów brytyjskiego parlamentu, uznani architekci, eksperci branży nieruchomości i designu, doceniło skalę przedsięwzięcia, oryginalność projektu i jego detali, szacunek do historycznych walorów oraz sposób dostosowania poddawanego renowacji gmachu do nowych funkcji hotelowych.
„Ideą festiwalu Art in Architecture jest promowanie sztuki w przestrzeni architektonicznej, wprowadzanej na wielu poziomach i różnych etapach tworzenia koncepcji. Adaptacja Montowni U-Bootów Gdańskiej Stoczni na cele hotelowe, konferencyjne i gastronomiczne stara się w minimalny sposób ingerować w zastany, wpisany do rejestru zabytek. Rozumiejąc jego oryginalną tkankę powraca do oryginalnego przepływu galeriowego układu wsłuchując się w rytm konstrukcji żelbetowej. Minimalnie ingeruje w substancję historyczną nadając nowej funkcji współczesny wątek z subtelnie wprowadzaną sztuką autorstwa Tomasza Krupińskiego. To z jego pracowni wypłynęła spektakularnych rozmiarów „Ławica Stworzeń”. Uzbrojona w industrialną konstrukcję kolekcja obiektów świetlnych z całą szlachetnością muszli poetycko zawisła w przestrzeni architektonicznej unosząc ją do rangi wydarzenia artystycznego.”
Agnieszka Leszczyńska-Mieczkowska
Montownia otrzymała główną nagrodę w konkursie “Zadbany Zabytek” organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Jak czytamy w uzasadnieniu jury, została nagrodzona w kategorii “Adaptacja obiektów zabytkowych” za “prace konserwatorskie i adaptacyjne przeprowadzone z dużym szacunkiem dla oryginalnej formy architektonicznej i substancji materialnej budynku produkcyjno-magazynowego na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej, z zachowaniem w obiekcie historycznych nawarstwień oraz licznych oryginalnych detali i urządzeń”.
Prime Property Prize w kategorii Architektura, jako obiekt komercyjny wnoszący na rynek nowatorskie rozwiązania architektoniczne, a także powstający z poszanowaniem otoczenia i tkanki miejskiej, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju (2023)
Pomorskie Sztormy Gazety Wyborczej w kategorii Sztorm Urbanistyczny jako jedna z najbardziej efektownych rewitalizacji przeprowadzonych w ostatnich latach w Gdańsku (2024)